logo

 

Modelvliegclub Tornado vzw

 

Afstellen van een benzine motor

Afstellen van de lage toeren, L-naald ( trottel )

Het lage toerentalmengsel (L-naald)  moet eerst ingesteld worden.  Start de motor en laat deze op normale temperatuur komen.

Begin traag, met de klok mee, de L-regelnaald in te draaien.  Als je de regelnaald indraait zal het toerental van de motor verhogen.  Blijf de regelnaald indraaien tot dat het toerental terug daalt.  Markeer dit punt, men noemt dit het " lean dropp-off " punt.  Draai de regelnaald terug uit en het toerental zal terug verhogen.  Wanneer daarna het toerental terug verlaagt markeer ook hier het punt van de regelnaald.  Dit is het " rich dropp-off "punt.    De ideale afstelling is tussen het " lean dropp-off " punt en het " rich dropp-off " punt.

Afstellen van de hoge toeren, H-naald ( full power )

 Het hoge toeren mengsel wordt eigenlijk op dezelfde manier afgesteld.  Met de motor op volle gas, zoek eveneens het "lean dropp-off point" en het " rich dropp-off point.  De ideale afstelling ligt ook tussen deze twee punten.

Opgepast : laat de motor niet te lang op vol gas draaien op het "lean dropp-off " punt

 

Bougies

 

Oil FouledOil FouledCarbon FouledToo ColdToo ColdOK
             1                                     2                                      3                                   4                                      5                                    6
        Oil Fouled                 Oil Fouled                           Carbon Fouled              Too Cold                              Te koud             Koud of te rijk maar OK
OKOKOKOKOKOK
             7                                     8                                      9                                   10                                      11                                    12
Koud of te rijk maar OK   Koud of te rijk maar OK            goed                               goed                                  goed                                goed
BestBestBestBestOK
             13                                     14                                      15                                  16                                  17                                 18
       Bijna goed                         De beste                                Best                               Best                              Best                               goed
OKOKHot but OKHot but OKHot but OKHot but OK
             19                                     20                                  21                                 22                                  23                                 24
           goed                                 goed                                OK                        Hot or lean but ok      Hot or Lean But OK       Hot or Lean But OK
Too HotToo HotToo HotToo Hot
             25                                    26                                  27                                 28                            
                                             Too Hot or Lean Pre-Ignition Range